2020. május 18., hétfő

Katolikus hittan


Hittan 8. osztály
Az óra címe: Csak lelkesen
Élet(T)rend: 118-122. oldal


IMA, ÉNEK:
- Én Istenem, benned bízom…: https://www.youtube.com/watch?v=_Y7isrudKSQ
- Jöjj, Szentlélek, szállj le rám…: https://www.youtube.com/watch?v=hQp5agMG72s
- Szentlélek, úgy kérünk szállj le ránk…:
- Jöjj Szentlélek, jöjj közénk: https://www.youtube.com/watch?v=u-9DJ3b7c8k

RÁHANGOLÓ KÉRDÉSEK:
- Mennyire vagy feltöltődve (1-6-os skálán)?
- Mi a véleményed:
·         Milyen érzés kérni? Tudsz-e egyáltalán kérni?
·         Mi a jó és mi a rossz benne?
·         Kitől kérsz szívesen?
·         Kitől kellemetlen, nehéz kérni?
·         Milyen érzés, hogy egyre több ügyet egyedül intézhetsz / egyedül kell, hogy intézz?
- Jézus és a kérés:
·          Mit jelent neked ez az idézet: „Kérjetek és kaptok, hogy örömötök teljes legyen.”
(Jn 16,24)
·         Miatyánk kérései: Te melyik kérést szereted legjobban a hét közül?
·         Jézus bátorítása alapján fogalmazd meg a saját kéréseidet!

Imádság
- Feltöltődés; teljes bizalmi kapcsolat.
- Szentlélek: „Ajándékos jóbarát”

·         Ajándékozás (A szeretetnyelvekről): https://www.youtube.com/watch?v=J2im4zaEONo

- Mi Atyánk:

Kérem – Köszönöm – Bocsánat: - Mindennapi segítségeink
- Mit jelent ez a három szó számodra?
Kérem: Mindannyian segítségre szorulunk.
              Milyen érzés kérni? Kitől? Kevesebb vagy több leszel attól, hogy kérsz?
Jézus maga is kért Istentől. Nem érezte cikinek, hogy kifejezze "rászorultságát", hiszen az Atyával tökéletesen jó viszonyban volt. Ráadásul jól ismerte a harmadik isteni személyt, a Szentlelket, aki által mi is kapjuk Isten ingyenes ajándékait: a kegyelmet. Te melyik isteni személyhez fordulsz a legszívesebben?
           Köszönöm:
- Milyen érzés, ha nem veszik észre, nem köszönik meg, amit Te másokért teszel? Te milyen gyakran veszed észre, köszönöd meg, ha Neked szívességet tesznek?
- Jó, ha észrevesszük és megköszönjük, amit mások nekünk tesznek. Ám mi magunk is nagyon sokszor válhatunk ajándékká mások számára. Néha elég egy mosoly vagy egy biztató szó, máskor az időnket ajándékozhatjuk oda. Sorolj fel olyan értékedet, ami másnak hasznára válhat.
            Bocsánat:
- Nem mindig sikerül a másik kérését teljesítenünk, gyakran elmulasztjuk megtenni a jót; szavainkkal, viselkedésünkkel megbántjuk a körülöttünk élőket. Nehéz beismernünk, hogy hibáztunk… Bátorságra van szükségünk ahhoz, hogy bocsánatot kérjünk – de megéri annak érdekében, hogy visszataláljunk a szeretet harmóniájára. Szoktál bocsánatot kérni? Mikor nehéz – és mikor könnyű?
- És hogy állsz a megbocsátással? Könnyen megy, vagy sokáig őrzöd magadban a haragot?
            Ajándékot kapni – Ajándékká válni
·                        Hogyan válhatunk ajándékká a másik ember számára?
·         Ajándékok, amikre nagy szükségem lenne:
·         Bennem lévő értékek, amik ajándékká válhatnak egy másik ember számára:
·         Ki a Szentlélek?
·         Mi a kegyelem?
·         Böjte Csaba elmélkedése a Szentlélek megvilágosító, megerősítő ajándékáról: https://www.youtube.com/watch?v=GY1-y1lthKU

- Az imádságban kérhetünk Istentől, hiszen ő az Atyánk. De a legfontosabb ajándék a Szentlélek. – minden más ajándékot általa kapunk. Minden nap megajándékozott vagyok. Minden nap ajándék lehetek.
                        Wortmann Ádám (Ő és én): https://www.youtube.com/watch?v=EDb5wZxYnV4

Dani Gyöngyi  (Ő és én):

https://www.youtube.com/watch?v=XHO2v493G4Y&list=PLgzJJPmOUSVgqk3TbgKRVhXLklUn6CzZ3


HETI GYAKORLAT
- A héten időt szánok valakire: odafigyelek rá, sietség, kapkodás nélkül igyekszem megadni
neki, azt a segítséget, amire szüksége van.
- Próbálok napközben odafigyelni arra, hogy mikor van szükségem segítségre.

1.      ÖSSZEGZÉS, HÁZI FELADAT, BEFEJEZÉS

- I/H Tk. 131. o.
- Megtérők imája – Jézus élete c. film alapján:
- Szentlélek jöjj, lobogó láng…: https://www.youtube.com/watch?v=fRStJFGLVCk

Angol Emelt 05.18.

Sziasztok!

A mai téma: Ptoject 4 LILA 2A Listening and Exercises

1.Project 4 LILA Tk 21.old./ 8.a,b
- Rajzoljátok le a táblázatot a VONALAS FÜZETbe!
- Hallgassátok meg a szöveget és töltsétek ki a táblázatot a hallottak alapján!
Page 21, Exercise 8.a
https://elt.oup.com/student/project/level4/unit02/audio?cc=hu&selLanguage=hu
- Írjatok igaz mondatokat a szereplőkről a füzetbe!
Pl: 1. She has recently drunk coffee.
         She drank it yesterday.
          It was horrible.

2. A következő linken gyakorló feladatokat találtok a Present Perfect és a Past Simple gyakorlására

https://www.perfect-english-grammar.com/past-simple-present-perfect-1.html
Oldjátok meg online a feladatokat és írjátok le a helyes megoldást a VONALAS FÜZETbe!

3. Fényképezzétek le a VONALAS FÜZETet és küldjétek el a képet az email címemre 2020.05.18. 20:00-ig.

Köszönöm szépen!

Jó munkát és szép napot!

Enikő néni

Irodalom 05. 18.

Sziasztok!
Ezen a héten mind a három óránk  anyaga  Kertész Imre és a Sorstalanság című regénye.
Nézzétek meg a hozzá kapcsolódó videót, majd válaszoljatok a kérdésekre:
https://zanza.tv/irodalom/kortars-irodalom/kertesz-imre-sorstalansag
1. Mikor kapott Kertész Imre irodalmi Nobel-díjat? (1p)
2. Milyen a Sorstalanság c. regény stílusa? Mitől újszerű? (2+3p)
3. Mire utal a mű címe? (5p)
4. Milyen párhuzam van Köves Gyuri és a szerző élete között? (4p)
5. Milyen műfaj(ok)ba sorolható a mű? Miért? (4p)
Nézzétek meg a regény filmes változatát!
https://videa.hu/videok/film-animacio/sorstalansag-film-nQai65t4oAgEJCih
Szép hetet kívánok!
Mónika néni

Matematika 05.18.

Sziasztok!


Rövid leszek ma!

Nektek készítettem, fogadjátok szeretettel!


Nézd meg:Nézd meg!

Óra témája: Terület és kerület számítás gyakorlása

Egy interaktív képet készítettem, kattints a szines gombokra! Ma nem kérek fényképet!

Link:interaktívkép

 Jó tanulást!

Margó  néni

Kémia 05.18


Sziasztok!

Pénteken egy kicsit eltévedtem, ezért nektek is feltöltöttem a kémiát! 3 tanulónk meg is írta a TZ-t nem zavarta őket, hogy azon a napon nincs kémia, nem volt összefoglalás. Megírták! Jót mosolyogtam! De gyorsan le is vettem, ne hogy más is megoldja!


Ma önálló munkára hívlak benneteket! De az elkészítése fontos, mert beszámítom a jegybe! Tudjátok 3 feladat megoldásból lesz egy jegy, átlagolva!

Három feladatból lesz majd egy jegy!

1. Szabadulószoba (már meg kellett oldani, még nyitva van a felület, aki nem csinálta meg pótolhatja) (05.04-én volt feladat) 13-an jutottak ki, vagyis annyian oldották meg! Ha kijutsz 100%

2. ppt- ez a mai munkátok lesz (50-100%)

3. redmenta dolgozat-következő órán lesz, az eddigi szerves kémia tananyagaiból!


Mai óránk címe: Az egészséges táplákozás

tk 101-104

Ebből a témából szeretnék 4-5 diából álló ppt-t!

Figyelem tanulható ppt legyen, ha rámásolsz egy csomó szöveget, nem biztos hogy jó, ha meg csak képekből áll  az sem a legjobb. Tessék megtalálni a megfelelő egyensúlyt! Figyelem ismerem az interneten lévőket, észreveszem ha valaki más tollával akar ékeskedni!

Saját ppt-ket szeretnék látni!

Az email címemre várom: margojelenfi@gmail.com 
Vagy a teams-be is feltölthetitek!
Aki mobilról dolgozik letöltheti az office appot és ugyanazzal a jelszóval beléphet mint a teamsbe! Akkor tud ppt-t készíteni!

Jó munkát!

Margó néni

Erkölcstan 05.18.

Sziasztok!

Jellemezd magad egy film vagy könyv címmel, hogy hogy érzed magad az online oktatás 9. hetének végére?

 Én így:film


MArgó néni


Német emelt

Liebe Kinder!

Gyakoroljátok ma az ob kötőszóval összekötött mellékmondatok szerkesztését!
Tanultuk, hogy az "ob" kötőszó jelentése: vajon, -e.
Hogyan fordítjuk akkor az ilyen mondatokat?

Pl. Ich weiß nicht, ob es am Wochenende regnet.
     Nem tudom, hogy a hétvégén esik-e az eső.

 Tk.30./3.

Képezzetek "ob" kötőszóval mondatokat az összetartozó mondatfelekkel! Írjátok le a szám-és betűpárokat, majd írjátok le a  kész mondatokat a füzetbe!
Ne felejtsétek el, hogy a keretes mondatok esetében mindig a ragozott ige áll a mondat végén!
Figyeljétek a példamondatot! Olvasható munkákat kérek!

A feladatokat a szokott módon küldjétek el!

Határidő: május 19.

Biológia 05.18. Hormonrendszer 2.

Sziasztok!
Két órára szedtem szét a hormonrendszer anyagát. Ez itt a második fele.  Olvassátok el a tk. 132 -133.o.oldalait ! Ezután oldjátok meg a Mf. 53.o./3. feladatát. Írjatok vázlatot és tanuljátok is meg!
Videó: https://www.youtube.com/watch?v=SeWNRNrKAV4


Hatása az idegrendszerrel összehasonlítva
Szabályzó rendszer
Hormonrendszer
Idegrendszer
Hatás
Lassú, hosszan, gyengén
Gyors, rövid ideig, erősen
Folyamatokat
Erősít-gyengít
Indít-megállít
Szerepe
Belső környezetet szabályoz
Külső környezethez alkalmazkodik

Agyalapi mirigy szabályozza
-       Pajzsmirigy
 Helye: a pajzsporc két oldalán elhelyezkedő patkó alakú szerv
-        Tiroxin
 Jódtartalmú hormon. Normál működése: normális fejlődés, agy és növekedés.  Hiánya: aránytalan testű, szellemi fogyatékos törpe - kretén
-        Ivarmirigyek: Normál működése : másodlagos nemi jellegek kialakítása.

 Idegrendszer szabályozza
-        Hasnyálmirigy
 Helye: a patkóbél kanyarulatában elhelyezkedő kutyanyelv alakú szerv
 Inzulin: A magas vércukorszint hatására választódik ki.Normál működése: vércukorszint csökkentése.  Hiányos működése: Cukorbetegség (A vércukor feleslege a vizelettel ürül. A betegségre a fokozott szomjúságérzet, a bőséges táplálkozás mellett is fellépő testsúlycsökkenés hívja fel a figyelmet. A cukorbetegség szigorú diéta betartásával és inzulin adagolásával jól kezelhető.)
-       Mellékvese ( kéregállományát az agyalapi mirigy szabályozza)
 Helye: a mellékvese a vese csúcsán ül, sapkaként
Velőállományát az idegrendszer szabályozza. Hormonja az adrenalin.
 Adrenalin: Serkenti a szív működését, a működő izmok ereit és a hörgőket tágítja, emeli a
vércukorszintet, vagyis mozgósítja a szervezet erőit ( mint a szimpatikus idegrendszeri hatás).



Megoldások: 


05.18. Református hittan

Sziasztok!

Csütörtökön van Jézus Mennybemenetelének ünnepe, erről szól a következő diavetítés:

http://refpedi.hu/hatteranyagok/digitalis%20hittan/10het/Mennybemenetel_unnepe_5_8_oszt_CSG_SZA.pptx

Áldást és békességet!

Normál német

Hallo!

Olvassátok el a mesét! Tk. 88. o.

Hallgassátok meg a dalt, ami a meséről szól!

https://www.youtube.com/watch?v=F79G2pAX_fE

Olvassátok el magyarul is a történetet!

https://www.nepmese.hu/mesetar/mesek/ket-kecske-talalkozott-egy-pallon

Oldjátok meg a Mf. 106/26a feladatot! Melyik állatok élnek az erdőben?

Mi a mese tanulsága?

Angol N

Good morning!
Mai feladat:
  • MF 10/3 Válaszolj az SMS-re! 
  • MF 11/4 Írj magadrój 1-1 mondatot!
  • MF 11/5 E/3-ban(2, 3, 5) Si: does, a rövid válaszban is!
  • TV: M5 - 11:30 (Szólalj meg - angolul) - Nézd, ha tudod!  
  Erre a linkre tölthetitek a fájlokat. 

A fájlnévben szerepeljen a neved és a kész feladat dátuma.

 Have a nice day.
Tóthné VK

BALLAGÁS

Kedveskéim! Elérkezett ez a nap is.  Van aki már nagyon várta és van olyan is aki annyira még nem. Az életeteknek egy nagyon fontos rés...