2020. április 21., kedd

Társastánc 30.hét

Kedves Szülők és Gyerekek!
Remélem mindenki lazított egy kicsit a szünetben és kipihente magát! 🙂
Köszönöm szépen a házi feladatokat, akik visszaküldték! Szépen megtanulták a Disco, vagy más koreográfiát, kapnak egy "5".
Tudom, hogy sok a heti teendő, de továbbra is várom a visszajelzéseket az otthoni mozgásról, táncolásról bármilyen formában.
Az e heti feladat: otthon vagy akár a szabadban gyakorloljátok a Bécsi keringőt, melyhez most küldök egy formációs felvételt, melyen az összhangot, térformákat és irányokat is meg tudjátok figyelni.

Jó munkát!
Jana bácsi

magyar nyelvtan 04.21.

Sziasztok!
Ma folytatjuk a nyelvtörténeti részt.

I. Nézzétek meg a videót, majd válaszoljatok az alábbi kérdésekre:
https://zanza.tv/magyar-nyelv/nyelvtortenet/magyar-nyelv-eredete-es-rokonsaga
Kérdések, amikre MINDENKITŐL VÁROM A VÁLASZT:
1. Hol van a feltételezett őshaza? (2p)
2. Mire épülnek ezek az őshazaelméletek? (2p)
3. Melyik két nyelv a magyar legközelebbi nyelvrokona? (2p)
4. Mi a nyelvrokonság két legfőbb bizonyítéka? (2p)
a megoldásokat -lehetőleg -, a következő óráig küldjétek el.

II. Olvassátok el a tankönyvben a 76-77. oldalon a "Honnan származnak szavaink?" részt!
Jegyezzétek meg:
- a feltételezett őshaza helye
- a nyelvcsalád neve, amiből a magyar származik
- a legközelebbi nyelvrokonaink
- alapnyelvi szó fogalma + 1-2 példa
- belső keletkezésű szó fogalma +1-2 pl.
- jövevényszó fogalma +1-2 pl.
- idegen szó fogalma +1-2 pl.

III. További pontgyűjtési lehetőségek:
- Munkafüzet: 121. oldal 3. "a" feladat  4pontért
- 5. és 6. feladat 5-10 pontért (kidolgozottságtól függően)
a nem kötelező feladatokat a gyűjtés végéig, azaz május 8-ig bármikor küldhetitek.

Jó munkát kívánok!
Mónika néni



Földrajz 04.21.


Sziasztok! 


A mai óra anyaga a Dunántúli-dombság szelíd lankái címet viseli. A tankönyvben a 114-116.oldalon találjátok.
Nyissátok ki az atlaszt természetesen hazánk domborzati térképénél ! 

Egy okos-tankönyvből tanuljuk most ezt a leckét,de ne lepődjetek meg,hogy 5.évfolyam található a lap tetején.Nagyon jól leírja nektek a lényeget.Hang nélkül,de folyamat- ábrákkal és kis feladatokkal tanítja ezt a tájat.
A térkép legyen előttetek! Indítsd el a leckét!

 Dunántúli-dombság-lecke

A következő 4-5 perces videós-anyagot is nézzétek meg,itt színes képeket is láttok a tájról!

Dunántúli-dombság

Házi feladat: 1.A munkafüzet 60.oldalán láttok egy térképvázlatot a lap tetején. Az abban szereplő nagybetűk a Dunántúli-dombság tájait jelölik.Írd le a füzetedbe a nagybetűk mellé a megfelelő tájat!(atlasz! )
2.A munkafüzet 61.oldal 5.feladatot oldd meg,segíthet a tankönyv leckéje is!
Fotót kérek a leckéről!!
 
Szorgalmi: Munkafüzet 60.oldal keresztrejtvény!

Az előző időszak érdemjegyeit ma írom a Kréta naplóba! Jó munkát!

Angol Emelt 04.21.

Sziasztok!

Mai téma: Present Perfect: just, already, yet

1.Nézzétek meg a videót és írjatok vázlatot a szempontok alapján a füzetbe!
https://www.youtube.com/watch?v=xKJKhqXZ8cE
Szempontok:
1)Milyen mondatokban használjuk a következő kulcsszavakat: just, already, yet?
2)Másoljátok le a példamondatokat és fordítsátok le magyarra!
 just= éppen most
already= már
yet= még, eddig, már ( mondattípustól függ)

2. MF. 73.old/ 5.6
Másoljátok ki a szabályt a füzetetekbe!

3. TK 63/5a,b Füzetbe dolgozzatok!
a:  Egészítsétek ki a mondatokat a JUST szóval! Segít a TK62.oldalán lévő szöveg.
b: Alkossatok mondatokat Present Perfect igeidőben a JUST szóval!

4. Fényképezzétek le a füzeteteket!

5. MF 51.old/4.
 Alkossatok mondatokat Present Perfect igeidőben a JUST szóval!

6. Fényképezzétek le a munkafüzetet is!

7. A képeket küldjétek el nekem e-mailben 2020.04.21. 19:00-ig!

Köszönöm szépen!

Jó munkát!

Enikő néni

Történelem TESZT Hidegháború

Kedves 8. évfolyam!

Ígéretemhez hűen mára egy kis teszt a Hidegháború témaköréből (max. pontszám: 41 pont):


HATÁRIDŐ: 2020.04.22., 16:00 !!!
Ha nem csinálod meg időben, lenullázom ezt a körödet!!!

Jó munkát!
Üdv: Kriszta néni

Német emelt

Liebe Kinder!

Az előző órán átismételt szórendet gyakoroljuk!
Tk. 19./ Partnerarbeit
Írjátok ki a szavakat a szótárfüzetbe!
A minta alapján készítsetek minidialógusokat az alábbi kijelentések felhasználásával:

- die Leute sind hier lustig
- amüsant
- sehr freundlich
- hilfsbereit
- zerstreut
- sie vergessen ihr Versprechen oft

die Eigenschaft, -en  a tulajdonság
unterstreichen  h. unterstrichen aláhúzni
nach dem Muster  a példa, a minta alapján
das Muster , - a példa, a minta

Kérem a szokott módon a feladatokat!
Határidő: április 22.




04.21. Biológia ( a látás)

Sziasztok Gyerekek!
A mai óra anyaga: A szem és a látás
Tk. 123-125.o. + Mf.: 49.o. 1.,2.,3.,4.

A SZEM ÉS A LÁTÁS

Szem elhelyezkedése
  • Csontos szemüregben van, zsírszövet veszi körül, felszínéhez szemmozgató izmok tapadnak
  • Védelmi berendezései:
    • Szemhéj
    • Könnymirigy (könnyben lizozim, ami antibakteriális)
    • kötőhártya 
 A szem felépítése Tk.:123./3.kép
  • 3 réteg( kívülről befelé haladva):
    • ínhártya → elől: szaruhártya (átlátszó)
    • érhártya: tápláló funkció (elöl szivárványhártya, sugártest)
    • ideghártya v. retina (benne fotoreceptorok)
      • csapok (színlátás)
      • pálcikák (sötét-világos)
  látás fizikája
  • A retinán fordított állású, kicsinyített, valódi kép keletkezik
  • A fény megtörik: szaruhártyán, szemlencsén
  • Két szembe eltérő szögben érkezik a fény, ezért alakul ki a térlátás
Látás biokémiája
  • fotokémiai reakció
  • Retinában kétféle fényérző receptor van: csapok és pálcikák (videó a színlátásról: ITT
  •  
  • Bennük a fény hatására a rodopszin nevű fehérje bomlik el, ez jelenti az ingerület keletkezését

A szem alkalmazkodása Tk.: 124./3. kép
Közelre nézéshez
  • lencse domború, így fénytörése nagyobb
  • Közeli tárgy képe a sárgafoltra vetül
  • távoli tárgy képe életlen, mert nem a retina sárgafoltjára vetül a kép
  • Pl: könyvolvasás
Távolra nézéshez
  • lencse lapos, így fénytörése kicsi
  • távoli tárgy képe a sárgafoltra vetül
  • közeli tárgy képe életlen, mert nem a retina sárgafoltjára vetül a kép
  • Pl: bambulás
 Fényhez:
    • Sok a fény -->szűk a pupilla
    • Kevés a fény --> tág a pupilla 
Fény útja a szemben: 
 Szaruhártya --> Pupilla --> Szemlencse --> Üvegtest --> Érhártya --> Sárgafolt (éleslátás helye) --> Látóideg --> Vakfolt (látóideg itt lép ki) --> nyakszirtlebeny látóközpontjában látásérzet kialakulása
 
  A szem betegségei
Rövidlátás (felső kép)
  • Közelre jól, de távolra rosszul lát
  • túl hosszú a szem tengelye
  • a kép a retina előtt keletkezik
  • szórólencsével korrigálható (mínuszos)
  • Idősödve javul

 Távollátás ( alsó kép)
  • Távolra jól, de közelre rosszul lát
  • túl rövid a szem tengelye
  • a kép a retina mögött keletkezik
  • gyűjtőlencsével korrigálható (pluszos)
  •  Idősödve romlik (emberek 50%-a!), mert csökken a lencse rugalmassága
 Farkasvakság
  • ‚A’ vitamin hiány miatt a pálcikákban kevés a rodopszin, sötétedéskor rosszabbul lát (szürkületi vakság)
 Szürkehályog
  • a szemlencse elszürkülése a benne lévő fehérjék kicsapódása miatt
  • Műthető: lencsét műanyagra cserélik
 Kötőhártya-gyulladás
  • Piros, gyulladt szem fertőzés miatt
 Munkafüzeti megoldások

Informatika 04.21.

Kedves Nyolcadikosok!


Az osztály nagyobbik részének sikerült belépni a Teamsbe.
Akiknek sikerült (vagy esetleg még addig sikerül), őket várom a
 mai napon kedd 11:45-től a Teams-ben élőben.

A téma: 
A Teams használata okostelefonon és asztali számítógépen
Mire jó a Microsoft Office 365

Csatlakozás menete: 
1. Megnyitod a Teams-t
2. Naptár
3. Csatlakozás

11:45 előtt 10 perccel már lehet csatlakozni!

Várlak Benneteket!

Anita néni






Normál német

Hallo!

Emlékeztek még a módbeli segédigékre? pl. können, müssen stb.

Ismételjétek át a ragozásukat, jelentésüket!

Töltsétek ki a táblázatokat!

Mf. 56/17 ( a sollen nem kell!!!)

Angol N

Good morning!
Mai feladat:
  • MF 6/1 Először a keretben tedd az igéket (go, go, be) Fi2-ba! A párbeszédben ott kell a múlt idejű kifejezést használni, ahol felette a kérdésben 'did' van. 'It' után 'was'+mellélneves (mn) kifejezés a keretből(vélemény). Help:TK 11/7c.
  • MF 6/2 Kérdésben: 'did you do/go. Válasz: Fi2+Bőv. a kép alapján. 3. sor ugyanaz mindig. 4. sor: A mn-et rakd ki a nagybetűkből!  Szurkolok!
  • TV: M5 - 11:30 (Szólalj meg - angolul) - Nézd, ha tudod!
 Erre a linkre tölthetitek a fájlokat. 

A fájlnévben szerepeljen a neved és a kész feladat dátuma.

 Have a nice day.
Tóthné VK

BALLAGÁS

Kedveskéim! Elérkezett ez a nap is.  Van aki már nagyon várta és van olyan is aki annyira még nem. Az életeteknek egy nagyon fontos rés...