2020. április 20., hétfő

Katolikus hittan


A  mai órán könyvünk 3. fejezetét kezdjük el.
Címe: Életritmus /1. Hit-vallás (tk.:103-107.old)

Arra keressük a választ mi a hit és mi a hiszékenység.

1, „azt hiszem a táskámban hagytam a tárcámat”- bizonytalan vagyok, úgy gondolom, van egy ilyen benyomásom. Lehet, hogy így van, de lehet, hogy nem.
2, „hiszek neked” –rendesnek gondollak, bízom benne, hogy nem csapsz be.
3, „hiszek benned” – személyes kapcsolatunk kölcsönös bizalomra épült. Ismerlek, ismerem a képességeidet, ezért akár látatlanban is bízom benned.
            Példáink a hit három jellegzetes példáját hozzák, melyek különböző mélységű hitet fejeznek ki valamiben.
   De mit jelent az hogy,  ”Hiszem hogy van Isten!” – Nem láttam, nem hallottam őt, klasszikus értelemben nem találkoztunk, mégis kialakult az a meggyőződésem, hogy Ő, egy  létező valóság.
Amikor arról beszélek, hogy „Hiszek Istennek” – azt értem alatta, hogy elfogadom, amit a Szentírásban róla hallok, elfogadom, amit Jézus hirdetett.
„Hiszek Istenben” – Nem csak tudok róla valamit, hanem személyes kapcsolatban vagyok vele, bízom benne, mert tudom, hogy Ő mindenre képes és szeret engem.
   Mit jelent tehát hinni Istenben?
 Ő az, akihez mindig fordulhatsz. Biztos lehetsz benne, mert megbízható és hűséges azokhoz, akikkel szövetségben áll, és akik megtartják a törvényeit.
Isten szeretetét nem elég elfogadni, azt viszonozni kell. A barátság akkor barátság, ha kialakul egy őszinte párbeszéd, egy bizalmi kapcsolat oda-vissza alapon. Tehát szükséges a személyesség és a feltétlen bizalom.
Isten szeretete nem kisajátító szeretet. Mellette önmagad lehetsz, szeretete átölel, de nem kisajátít.
Isten nem telepszik rád, de te bármikor fordulhatsz hozzá.
Valódi erőforrás Ő számunkra. Életünknek Ő ad tartást, biztonságot és erőt.
Most olvasd el a 105. oldal szélén fenn Jeremiás próféta szavait! Gondolkodj el rajta.

Olvasd el a 105. oldalon A gyűrű két fele c. részt!  
Végezd el a 106. oldalon a Beszéljük meg c. részt!
Végül olvasd el a Hit-Vallás c. alfejezetet. Különösen figyelj a 107. oldal tetején írottakra!
Válaszolj a 107. oldal alján lévő, „Beszéljük meg! rovat kérdéseire! Légy őszinte magadhoz!!!

Jó munkát kívánok! Köszönöm a figyelmedet!

04.20. Református hittan

Sziasztok!
Jól telt a szünet, jól vagytok? :-)
Ha már digitális tanrend, jöjjön egy ppt:

http://refpedi.hu/hatteranyagok/digitalis%20hittan/5het/8.o.%20Jeremi%C3%A1s%20a%20fazekasn%C3%A1l.-20200404SzA.pptx

Jó tanulást! Vigyázzatok magatokra! Imádkozzunk tovább!

irodalom 04. 20.


Sziasztok!

Egy új témakört kezdünk ma, a DRÁMÁKAT. A következő hetekben - május 11-ig-, ezekhez kapcsolódóan kapjátok majd a feladatokat.

Újra kezdjük a pontok gyűjtését is, a cél, most a 40 pont elérése a következő 3 hétben.
Ebben az időszakban heti feladatot kaptok.

Az első hét drámája, amivel megismerkedtek:
Shakespeare: Rómeó és Júlia

Nézzétek meg az alábbi videókat, amik segítségével megismerhetitek a dráma eredetét, lényegét, valamint a mű tartalmát:

https://zanza.tv/irodalom/okor/az-antik-szinhaz-es-drama

https://zanza.tv/irodalom/reneszansz/shakespeare-romeo-es-julia

Ha figyelmesen megnéztétek a videókat, válaszoljatok az alábbi kérdéssorra: (össz.:20p)
1. Miért szeretjük a színházat? 2p
2. Mi a különbség a dráma és a színmű között? 2p
3. Honnan ered a színjáték? 2p
4. Mi a szatírjáték? 2p
5. Hol volt a legelső színház és mi volt a neve?2p
6. Hogyan nézett ki? 2p
7. Mit tartasz a legfurcsábbnak az ókori színházban? 2p
8. Mi volt a kórus szerepe? 2p
9. Mi a legfőbb konfliktus a Rómeó és Júlia c. drámában? 2p
10. Miért hal meg Rómeó? 2p


A 11. és a 12. feladat plusz pontok gyűjtésére szolgál (nem kötelező, de jól jársz ha megcsinálod 😁)
11. Találj ki más befejezést a drámának! 1-5p (kidolgozottságtól függően)
12. Folytasd a történetet!  1-5p (kidolgozottságtól függően)

A VÁLASZOKAT ÁPRILIS 27-IG VÁROM!!!

Ha belefér a hetetekbe, nézzétek meg a dráma filmes, vagy musical változatát is!!!!!!!

Film 1. rész:
https://videa.hu/videok/film-animacio/romeo-es-julia-1-1968-film-full-shakespeare-2YLc9zbBI4zpVLGp

Film 2. rész:
https://videa.hu/videok/film-animacio/romeo-es-julia-1-2-film-full-shakespeare-SRBYHyrsO3CbKId5

Musical:
https://www.youtube.com/watch?v=0kItGmJQaQM

Szép hetet kívánok!
Mónika néni


Német emelt

Liebe Kinder!

Gyakoroljátok a tk.19. oldal szövegének 1. részét!
Már korábban beszéltünk a kötőszavak csoportjairól, és az utánuk álló szórendről.
Ismételjük át őket!
Írjátok le a füzetbe az alábbi vázlatot és tanuljátok meg!

1. Egyenes szórenddel álló kötőszavak (alany+állítmány+ többi mondatrész következik)
- más néven "USODA"-s kötőszavak:
Und
Sondern
Oder
Denn
Aber

2. Fordított szórenddel állók (állítmány + alany): 

 dann, darum, deshalb, trotzdem, sonst, also, so ...stb.

3. Mellékmondati, vagy KATI szórenddel állók:
- ami azt jelenti, hogy Kötőszó+Alany+Többi mondatrész+Ige (Állítmány) sorrendben követik egymást a mondatrészek;
Ide tartoznak:
 - dass (hogy)
 - ob (vajon, -e)

A tankönyvben erről a nyelvtani részről részletesen ír Edit néni.

Ismételjétek át újra!
Az aláhúzások helyett írjátok le a kiegészített mondatokat a füzetbe!
Tk. 28-29. old. A kapcsolódó Partnerarbeit- ot a füzetbe írjátok le, a tk-ben ne töltsetek semmit!
Figyeljétek meg a példamondatokat, az azokban lévő szórendet!

A füzeti munkát a szokott módon kérem!
Határidő: április 21.

Erkölcstan 04.20.

Sziasztok!

Erkölcstanból sem mindenki aktív. Sajnos!

Feladatod a mai órára!
Olvasd el a tk 90-93.oldalait!
A 93. oldalon a nézz utána első feladatát szeretném írásba kérni. 3-3 idézetet szeretném ha gyűjtenél!

Jó munkát!
Margó néni

Matematika 04.20.

Sziasztok!

Sajnos mindig vannak lemaradók. Sajnálom őket. Mindenki magának tanul!

Már többször mondtam, hogyy legyen lecke füzeted, amelybe jegyzeteled, mi a feladat, mit oldottál meg!Órarend szerint tanulunk! Matekból egyik óráról a másikra!

A mai óránk témája:

Kördiagram készítése

Először egy videót nézz meg!

 link:kördiagram

Most készítsünk el egy kördiagramot közösen! Indítsd el a bemutatót, ahol azt hallod állj, akkor állítsd meg és a füzetedbe csináld a kiadott feladatot! Majd folytasd a vetítést!

Írd fel a füzetedbe a címet!

Kördiagram készítése

Indítsd el a bemutatót:kördiagram


Hiba üzenet: A bemutatóban az 52fok az 72fok! Bocsánat, de most gyorsan csak így javítom! 

Remélem mindenkinek siekült velem együtt elkészíteni a kördiagramot!
Most önállóan kell egyet elkészíteni!


Egy oszlop diagramot látsz a képen! Erről kell elkészíteni a táblázatot, majd a kördiagramot!
Egy felmérő eredményét mutatja az ábra. Olvasd le hány tanuló írt jelest, jót..... Számold át %-ba, majd a központi szöget is számold ki! Ja és ábrázold egy 2cm sugarú körbe!

Remélem sikerül! 

Úgy fotózd le, hogy a táblázatot is lássam, ne csak a kördiagramot!
Várom a szép ábrákat!

Játék:redmenta  Max 3* töltheted ki, a legjobb eredményt fogom jegyezni!

Aki még nem lépett be a teamsbe tegye meg mert ott lesz online óránk!

Jó tanulást!

Margó néni







Kémia 04.20.

Sziasztok!

Vasárnap mindenkinek beírtam a krétába a kémia jegyeket illetve százalékot!

Teljesen új témát kezdünk! Szeretném ha aktívabbak lennétek. Itt is 3 különböző dolog átlagából lesz jegy! Tessék minden feladatot megcsinálni!

Óra címe: Bevezetés a szerves kémiába

Készültem egy bemutatóval, ha ügyes vagy jegyzetelsz a füzetedbe! Figyelem következő órán kvíz lesz belőle!

link:bemutató

Tk. 88-90.oldalon el is olvashatod, innen is lehet jegyzetelni.

A munkafüzet megoldásodat viszont szeretném látni!

mf 53/1,2,3,5,6  (képet kérek a megoldásról)

Jó tanulást!

Margó néni

04.20. Biológia ( A hallás)

Sziasztok Gyerekek!
A mai óra anyag A  HALLÁS
Tk. 120-122.o+ Mf.48.o. /1.,2.,3.,4.

ÉRZÉKSZERVEK

Szem: látás (külvilágból érkező információk 75%-a)
Fül: hallás, egyensúlyozás (külvilágból érkező információk 13%-a)
Nyelv: ízlelés, ízérzékelés (külvilágból érkező információk 3%-a)
Bőr: tapintás, bőr érzékelés(hőmérséklet, fájdalom...) (külvilágból érkező információk 6%-a)
Orr: szaglás (külvilágból érkező információk 3%-a)

1. Tanulmányozd a tk.120.1. képén lévő érzékelés folyamatát!
2.Tanulmányozd a tk.120.3. képen a hallószerv részeit!




 Hallás és egyensúlyozás: fül
Külső fül:

  • fülkagyló (porcos):felfogja a levegő rezgéseit és betereli a hallójáratba
  • hallójárat
Középfül:

  • dobhártya: a hanghullámok megrezegtetik, átvezeti a levegő rezgéseit a hallócsontocskákba
  • hallócsontok(felerősítik és továbbítják a rezgéseket) : kalapács, üllő, kengyel
  • fülkürt: garattal teremt kapcsolatot, nyomáskülönbséget szabályozza

Belsőfül:
  • csiga:
- A kengyel illeszkedik a csiga  nyílásán lévő hártyához.
- folyadékkal telt üreg,
- hosszában húzódik az alaphártya, azon a receptorsejtek
-hangérzést hangérzetté alakítja: hallósejtek->hallóideg->halló központ
  • 3 félkörös ívjárat  egyensúlyérző szerv
- a félkörös ívjáratok 3 különböző síkban állnak, ezért a tér minden irányában érzékeljük az elmozdulást

 A hallás folyamata röviden:
Amikor a hallócsontok rezgései ráterjednek a csigát kitöltő folyadékra, az alaphártya kilendül nyugalmi helyzetéből. A hallósejtek finom érzékszőreire ható nyomás kelti az ingerületet, melyet a hallóideg rostjai szállítanak az agyi hallóközpontokba, ahol kiváltódik a hangérzet.

2perces videó a hallás folyamatáról. Érdemes megnézni! 
 https://www.youtube.com/watch?v=9Cv7EjVJLLk


Angol Emlt 04.20.

Sziasztok!

Köszönöm szépen mindenkinek, aki feltöltötte a munkáját a linoit felületre!
Ügyesek vagytok!

Külön kis jegyet adtam mindenkinek és e-mailben visszaküldtem Nektek.

Köszönöm szépen a szavazást is!
Nagyon örülök, mert igazán reálisan értékeltétek egymás munkáját!
A szavazás eredménye:  Kinga, Szilárd Marcell : nagy 5 :) Gratulálok!
                                        Panka, Gergő               : nagy 4 :) Gratulálok!
Beírtam a KRÉTÁBA.

Mai téma 1:  Project 3 (ZÖLD) -5D Trish's news

1. MF 78/5D
A szavakat másoljátok ki a szótár füzetetekbe és tanuljátok meg!
- Fényképezzétek le!

2. TK62/1b ésTk 63/ 2.
Olvassátok el a szöveget és válaszoljatok a kérdésekre a TK-be!
-Fényképezzétek le!

3. MF 50/1
Egészítsétek ki a szöveget a megadott szavakkal!
- Fényképezzétek le!

Mai téma: Project 3 (ZÖLD) - Everyday English_ Useful expressions

1.TK63/3a,b
3a: Alkossatok mondatokat!
3b: Írdjátok a megfelelő választ a megadott kifejezésekhez!
-Fényképezétek le!

2. MF 50/2.3
2: Alkossatok mondatokat a megadott szavakkal!
3. Egészítsétek ki a párbeszédet!
- Fényképezzétek le!

A fényképeket 2020.04.20.19:00-ig küldjétek el az e-mail címemre!

Köszönöm szépen!

Szép napot és jó munkát!

Enikő néni

Normál német

Hallo!

Döntsétek el az állításokról a szöveg alapján, igaz v hamis. Az ismeretlen szavakat a tk. hátulján találjátok.

Mf. 53/10

Angol N

Good morning!
Mai feladat:
  • TK 11/5a Füz-be: Csak kérdést írj! Li (was/ were) A  Bőv.? (Help: MF 67/1.1) 
  • TK 11/7c Olvasd össze a mondatokat!
  • TV: M5 - 11:30 (Szólalj meg - angolul) - Nézd, ha tudod!
 Erre a linkre tölthetitek a fájlokat. 

A fájlnévben szerepeljen a neved és a kész feladat dátuma.

Have a nice day.
Tóthné VK

BALLAGÁS

Kedveskéim! Elérkezett ez a nap is.  Van aki már nagyon várta és van olyan is aki annyira még nem. Az életeteknek egy nagyon fontos rés...