2020. május 13., szerda

irodalom 05. 13.

Sziasztok!
Elérkeztünk a Regényrészletek fejezethez. Ezzel a témakörrel fogunk foglalkozni a következő három hétben (június 8-ig) A cél, most is a 40 pont elérése. (A tankönyv végén található médiaismereti részt a nyelvtan tömegkommunikációs részéhez kapcsoljuk. )
Olvassátok el a tankönyvet a 222. oldaltól a 224. oldalig, és a 262. oldalon található életrajzot is, majd válaszoljatok a 224. oldalon található Kérdések, feladatok közül a 3. és a 4. kérdésekre. A válaszokra 1-5 pontig kaphattok.
További pontokat gyűjthettek az alábbi feladatokkal:
- 6. feladat 1-5 pontig
- 7. feladat 1-10 pontig
Itt találtok néhány gondolatot a könyvről:
https://szepirodalom.blog.hu/2008/06/12/suto_andras_anyam_konnyu_almot_iger
Itt hallgathattok meg egy másik részletet a műből:
https://www.youtube.com/watch?v=mv9Qxi--UHs
Jó munkát és szép napot kívánok!
Mónika néni

Földrajz 05.13.

Sziasztok!

Hazánk tájainak utolsó feldolgozó órája következik most,az
 Északi-középhegység gazdasági élete,
Tk. 126-128.oldal," A nehézipar szülőföldjének gondjai" címmel!
Olvassátok el a leckét és nézzétek meg a következő videót! (Az eleje ismétlés,az atlaszotok segítségével kövessétek a tájakat! 2 perc 50 s-tól foglakozik a gazdasági élettel! )

Északi-középhegység-gazdasági élet

Nyissátok ki a munkafüzetet a 66.oldalon és a 2.feladat számaihoz írjátok be a városokat!

1.Nyékládháza
2.Miskolc
3.Bélapátfalva
4.Salgótarján 
5.Gyöngyös
6.Tiszaújváros
7.Vác
8.Eger
9.Visonta
10.Hollóháza

A feladat többi részét a tankönyv és videó segítségével csináljátok meg! Fotóban küldjétek!

Az elmaradt feladatokat is várom! Köszönöm! Jó munkát!

Matematika 05.13.

Sziasztok!

Tegnap lezárult egy intervallum, számolnám a pontokat, de még mindig várom a pótlásokat!
14-én 16 óráig lehet még pótolni!

Három órán kersztül összefoglaltunk, most már jöhet a dolgozat.  Csak a mai nap lehet megoldani! Reggel 8-tól éjfélig!

Két részből áll!

1. 50 pontos űrlap, itt annyi pontot írok be, majd ahány pontot szereztél!

2. Redmenta, itt pedig a %-ot váltom, majd pontokra!

Itt az első az űrlap:záródoga1

Pihenj egy kicsit és jöhet a következő! Vegyél elő füzetet, ceruzát, számológépet!
Ha kész akkor itt a
              második rész:redmenta



Jó munkát !

Margó néni



Német emelt

Liebe Kinder!

Gyakoroljátok a 2. lecke olvasását, fordítását, a szavakat, kifejezéseket tanuljátok meg!

Készítsétek el az alábbi feladatokat a füzetben!
Írjátok le a képek sorrendjében a gyerekek neveit a füzetbe!

http://www.zielkiado.hu/letoltes/hanganyag/Kommst%20du%20mit%202%20-%20NEU/CD1/02-07.mp3


Írjátok le a mondatokat a hallott szöveg alapján a füzetbe!

http://www.zielkiado.hu/letoltes/hanganyag/Kommst%20du%20mit%202%20-%20NEU/CD1/02-10.mp3


Kérem az elkészített munkákat a szokott módon bemutatni!

Határidő: május 14.

Történelem Rákosi 2.

Kedves 8. évfolyam!

EMLÉKEZTETŐÜL: már múlt órán kiadtam a Rákosival kapcsolatos házi feladatotokat:


1. lépés: Olvasd el a TK-ben az ide tartozó leckéket: A Rákosi-diktatúra (145-147. oldal), Az "új szakasz" és kudarca (148-149. oldal), A magyar sport aranykora (150-151. oldal)!

2. lépés: MINDENKINEK KÖTELEZŐ FELADAT: Foglald össze egy rövid fogalmazásban a Rákosi-korszak legfőbb jellemzőit! Használd a következő fogalmakat: államosítások, kollektivizálás, kötelező beszolgáltatások ("padláslesöprés"), koncepciós perek, munkatáborok, személyi kultusz, erőszakos iparosítás, életszínvonal (10 pont) Kérem a fotót!!!

3. lépés: A következő feladatok közül válassz egyet, küldd el a fotóját a címemre -természetesen megoldva :)  -, majd zsebeld be az érte járó újabb 10 pontot!!!

- Nézz utána, hogy mi volt a recski kényszermunkatáborban a felügyelők jelmondata! +7-8 mondatban jellemezd a tábort!
- Írj egy minimum 8 mondatos fogalmazást: "Részt vettem a HELSINKI/MELBOURNE-I OLIMPIÁN" címmel!
- Írj egy sportkommentátori tudósítást az Aranycsapat szenzációs 6:3-mas győzelméről!
- Készíts egy Rákosit / a kommunista rendszert éltető plakátot!
- Készítsd el Sztálin budapesti szobrát!
- Gyűjtsd össze minimum 6 vázlatpontban Nagy Imre reformjait (Sztálin halála után)!
- Oldd meg a következő munkafüzetbeli feladatokat: MF. 53. oldal /2. feladat + 54. oldal/1. feladat
- Ha teheted, nézd meg A TANÚ CÍMŰ FILMET (én ezt választanám, még a szülők is ismerhetik!!!), ami szuperül összefoglalja ezen korszak jellemzőit!!!!!!!!!!! Készíts belőle egy minimum 6 mondatos filmajánlót, kedvcsinálót osztálytársaidnak vagy egy filmplakátot!

HATÁRIDŐ: 2020. MÁJUS 14., REGGEL 8 ÓRA!!! Ha nem küldöd el időben, 0 pontot kapsz!!!

(Két képet kell küldened: egyik a kötelező feladat, másik a szabadon választott, összesen 20 pont szerezhető a mai órán.)

Jó munkát!
Kriszta néni

Biológia 05.13. A hormonrendszer 1.


Sziasztok!
Két órára szedtem szét a hormonrendszer anyagát. Ez itt az első fele.  Olvassátok el a tk. 131. oldalt és a 132.oldal felső 5sorát! Ezután oldjátok meg a Mf. 53.o./1. feladatát. Írjatok vázlatot és tanuljátok is meg! Videó: https://www.youtube.com/watch?v=SeWNRNrKAV4

belső elválasztású mirigyek:
-       nincs kivezető csövük
-        váladékuk közvetlenül a testnedvekbe kerül, így jutnak el a szervezet minden sejtjéhez.
hormonok:
- az információt hordozzák
- kémiai hírvivők
- többsége belső elválasztású mirigyek terméke
- Hatásukat csak azokban a sejtekben fejtik ki, melyek képesek a hormon megkötésére.
- kémiai szabályozóanyagok, szerves vegyületek.
- mennyiségük igen kicsiny
- hosszantartó, sejtanyagcserét befolyásoló hatásuk révén segítik a sejtek, szervek és az egész szervezet fejlődését, a külső körülményekhez való alkalmazkodását, fenntartják a belső környezet viszonylagos állandóságát
agyalapi mirigy
1.     elülső lebeny
-       Növekedési hormon
 Normál működése: normál testméret, a sportoló edzése általa erősít.  Hiányos működése: törpenövés.  Túlműködése: óriásnövést, gigantizmus
Videó https://www.youtube.com/watch?v=nx8g9OdlNuI
 Más belső elválasztású mirigyekre ható, serkentő hormonok (3): pajzsmirigy, mellékvese kéreg, ivarmirigyek (petefészek,here)
 2.  Hátsó lebeny
 Általában : Idegi eredetű, hormonokat nem termel
 Oxitocin
 Normál működése (3): orgazmus, szülés, szoptatás.
 Hiányos működése: A szülés nehezen indul – oxitocin injekció
 Vazopresszin
 Normál működése: víz visszaszívás a vesében.  Hiányos működése: Túl sok vizelet – sokat iszik

Megoldás:

BALLAGÁS

Kedveskéim! Elérkezett ez a nap is.  Van aki már nagyon várta és van olyan is aki annyira még nem. Az életeteknek egy nagyon fontos rés...